12.7.2021

4.-5.6. Varkauden reserviläiset Ilomantsin Jatkosodan taistelupaikoilla

Varkauden reserviläiset olivat tutustumassa Ilomantsin taistelujen kulkuun sotakamreeri Rauno Suhosen opastamana 3.-5.6.2021. Matka taistelupaikoille oli MPK:n kurssi.

Kurssi alkoi Varkaudesta kimppakyydillä kohti Ilomantsia. Ennen Joensuuta Ylämyllyllä, retken järjestäjä Jussi Kiira otti kurssilaiset vastaan ja suunta kohti päämäärää Ilomantsissa alkoi hänen opastamanaan. Tukikohtana toimi Ilomantsista kaakkoon sijaitseva metsästysmaja. Tukikohdassa saunottiin ja viimeiset heittivät talviturkkinsa Haapojärven tummaan veteen. Ensimmäinen yö jäi varmaan kaikille mieleen satojen hyttysten tunkeuduttua hormiston kautta majoitukseen. Aamuyöllä nämä viheliäiset inisijät saatiin onneksi tuhottua kemiallisesti.

Lauantaina lähdettiin kohti kohtaamispistettä Parppeinpirtin alaparkkipaikalle. Tapaaminen oli sovittu oppaamme, sotakamreeri Rauno Suhosen kanssa tähän paikkaan klo 9.30. Oppaamme oli täsmällinen kuten olettaa voi ja matkamme kohti itärajaa alkoi.

Lauantain ohjelma kulki itärajalta Möhköä kohti välipysähdyksin, Raunon kertoessa tapahtumien kulkua jokaisessa pysähdyksessä. Möhköstä matka kulki Oinassalmen yli kohti Ilomantsia. Ilomantsissa retkikunta söi maittavan aterian Parppeinpirtillä ja jatkoi tutustumistaan Raappanan taloon ja Ilomantsin kohteisiin. Päivä oli tiedontäyteinen ja illalla saunassa riitti tarinaa sekä pohdittavaa.

Sunnuntaina retkikunta suuntasi autoineen kohti Hattuvaaraa. Matkalla teimme kuitenkin piston Ilajanjärven maastoihin ja kävimme tapahtumat läpi Raunon kertomana. Hattuvaarassa kävimme taistelupaikat ja tapahtumat myös läpi sekä tutustuimme Taistelijantaloon. Kävimme myös tutustumassa EU:n itäisimpään pisteeseen, mikä oli siinä lähellä. Hattuvaaran jälkeen pysähdyimme vielä Mekrijärvellä ja Kallioniemessä ennen retken päätöstä Ilomantsissa.

Matka oli upea kokemus, joka pisti miettimään monia eri asioita. Oli onni, että Ilomantsissa oli vihollista vastaanottamassa kokeneita sotilaita. Rajamiehiä ja suojeluskuntalaisia, sodassa olleita miehiä. Heidän peräänantamattomuutensa ja paikallistuntemuksensa löi vihollisen takaisin rajan taakse. Raappanan rooli taistelumenestykseen on kiistaton. Hänen taitonsa ja ihmistuntemuksensa olivat ehkä yksi syy menestykseen. Myös hänen paikallistuntemuksensa oli vailla vertaa, ehkä hän näki maastot ja maaston muodot silmissään ryhmittäessään joukkoja.